Alkemisten

Inspirationen till denna blogg fick jag när jag läste boken Alkemisten som är skriven av Paulo Coelho. En väldigt gripande berättelse om att följa sina drömmar och att lyssna till sitt hjärta. Jag känner igen mig i pojken. Just nu befinner jag mig på min andliga resa i syftet att hitta min skatt. Och den resan tänker jag dela med mig av här, i min nya blogg Alkemisten.

För att utveckla min tanke om att följa sitt levnadsöde, sin andliga resa kommer här en del utdrag och citat från boken Alkemisten. Min tankar eller tolkning står i kursiv stil under utdragen.

Detta står att läsa på Alkemistens baksida:

"Den Andalusiske fåraherden Santiago står i spetsen för det strålande persongalleri som leder oss genom denna äventyrliga berättelse om att följa sina drömmar. Från sitt hem i Spanien reser han till marknaderna i Tanger och genom Egyptens öken till ett ödesmättat möte med Alkemisten. Historien om de skatter som Santiago finner på vägen lär oss den viktigaste av alla lärdomar: att lyssna till sitt hjärta."



"När de nu voro på vandring gick han in i en by och en kvinna vid namn Marta tog emot honom i sitt hus.
och hon hade en syster, som hette Maria, som satte sig ned vid Herrens fötter och hörde på hans ord.
Men Marta var upptagen av för många bestyr för att tjäna honom. Och hon gick då fram och sade:
Herren frågar du icke efter att min syster har lämnat alla bestyr åt mig allena? Säg nu till henne att hon hjälper mig.
Då svarade Herren och sade till henne: Marta, Marta du gör dig bekymmer och oro för mångahanda.
Men Maria däremot, har valt den goda delen, och den skall icke tagas ifrån henne."

/Lukas, 10;38-42

Stanna upp i vardagen och lyssna. Lyssna till ditt inre. Därfrån kommer svaren, det goda i livet. Är du alltför upptagen med att oroa dig går du miste om mycket. Hur ska du då finna stillheten, glädjen och friden inom dig? Alla har vi ett val, om vi vill låta den inre visdomen komma till tals eller inte.

Jag väljer att lyssna


"Det finns nämligen en stor sanning på den här planeten: när du, vem du än är och vad du än gör, verkligen vill någonting beror det på att din vilja har uppstått i universums själ. Den är ditt uppdrag på jorden.

Även om den bara innebär att vandra omkring? Eller att gifta sig med dottern till en tyghandlare?

Eller att söka efter en skatt. Världssjälen finner näring i människors lycka. Men även i olyckan, avundsjukan, svartsjukan. Att uppfylla sitt levnadsöde är människans enda skyldighet. Allting är ett. Och när du vill någonting verkar hela universum för att du ska få din önskan uppfylld."

Alla människor(själar) på jorden har uppstått ur Universum, Världssjälen, Källan, Gud eller vad man nu väljer att kalla det(jag väljer att kalla det Källan). Vi är alla ett. Vi står i direktförbindelse med Källan. Det vi väljer att tro på blir verklighet för oss, det vi väljer att känna blir sant för oss. Det vi vill verkar Källan för att uppfylla. Alltid. Därför bör vi vara uppmärksamma på våra tankar. Är dom till största delen negativa blir dom förr eller senare till verklighet, du drar till dig sådant du tänker. Samma sak verkar åt andra hållet, har du positiva tankar, du väljer att se det positiva i saker och ting så blir dom förr eller senare verklighet. Källan verkar för att uppfylla det vi tror på just nu.
Det finns ett bra talesätt som säger: Som du tänkte igår lever du idag

"...insikten om att kärleken aldrig hindrar en människa från att följa sitt levnadsöde. När den gör så är det inte fråga om den verkliga kärleken..."

Den verkliga kärleken skulle som sagt aldrig hindra oss från att följa våra drömmar, snarare hjälpa oss på vägen dit.

"-Varför behöver man lyssna till sitt hjärta? Frågade pojken.
-Därför att ditt hjärta finns där du ska söka din skatt".

Lyssna till ditt inre, det visar dig den rätta vägen.

"Sökandet efter en dröm begynner alltid med nybörjartur. Och den avslutas med att segraren ställs på prov.
Pojken erinrade sig ett talesätt från sina hemtrakter. Enligt det är det aldrig så mörkt som just innan solen går upp".

Man måste nå botten innan man kan börja ta sig uppåt. Utan svårigheter och prövningar i livet skulle vi inte lära oss så mycket, inte kunna utvecklas.

"Kom ihåg vad jag har berättat för dig: världen är endast den del av Gud som är synlig för oss. Och alkemi innebär att låta den andliga fulländningen komma i beröring med det materiella".

Jorden vi bor på är det som är synligt för oss människor, men det finns så mycket mer! Allting är så mycket större än det jordiska. Ur mitt perspektiv är jorden en enda stor teaterscen, alla är vi här för att lära oss något. Om och om och om igen, ända tills vi uppnått andlig fulländning.

"Det är därför det finns alkemi, sa pojken. För att varje människa ska söka sin skatt, och finna den, och sedan vilja bli någonting mer än i sitt förra liv. Blyet ska fortsätta att fullgöra sin uppgift ända tills världen inte längre behöver bly. Då blir det tvunget att låta sig förvandlas till guld.
Det är vad alkemisterna gör. De visar att om vi anstränger oss att vara bättre än vi är blir också allt runt omkring oss bättre".

Jobba på att bli bättre som människa, jobba på din utveckling, följ dina drömmar och lyssna till ditt inre. Ju mer vi anstränger oss att bli bättre än vi är blir också allt runt oss mycket bättre. På alla områden i våra liv.

"Det är vi som ger näring åt Världssjälen, och om den jord som vi lever på ska bli bättre eller sämre beror i mycket stor utsträckning på om vi blir bättre eller sämre. Det är här som kärlekens kraft får betydelse. För när vi älskar strävar vi alltid efter att bli mer än vi är".

Jorden skulle vara en betydligt bättre plats om människorna kunde agera utifrån kärlek.

"Pojken nådde Världssjälen, och han såg att den var en del av Guds själ. Och han såg att Guds själ var hans egen själ, och att han, en pojke, kunde utföra underverk".

Pojken kom till insikt om att allt är ett. Vi är en del av Källan och Källan är en del av oss. Alla är vi bröder och systrar. Vi är aldrig ensamma. Och när vi inser det, kan vi utföra underverk.

"Tack, sa pojken. Du har lärt mig det universella språket."
"Jag har bara återkallat i ditt minne vad du redan känner till".

De sista två meningarna när pojken talar med Alkemisten tycker jag är riktigt vackra. Vi har redan all kunskap inom oss, men ibland kan vi behöva hjälp med att minnas.


Så min nya blogg kommer att handla om MIN andliga resa, om det som är sant för MIG, om att följa MINA drömmar och det JAG tror på.

Ljus och Kärlek

Emma











Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0