Att meditera

Första gången jag hörde talas om meditation var för många år sen. Men då gick det mest in genom ena örat och ut genom det andra. När jag kom upp i ca 23års åldern började jag läsa väldigt många andliga böcker. Helt plötsligt hade jag hittat min sanning. Min tro. Den känslan går inte att beskriva. Äntligen fick jag svaren på mina existensiella frågor.

Då började jag förstå vikten av att meditera. Problemet var bara min totala oförmåga att sitta still i tystnad. Jag försökte någongång men gav upp då tankarna började snurra runt som en tombola i huvudet på mig. Och för att komplicera det hela ännu mer spelades även olika sånger upp. Det blev en enda röra och det enda som hände var att jag kände mig rastlös och stressad.

Jag gav upp. Meditation var helt enkelt ingenting för mig.

Och den inställningen hade jag fortfarande. Tills helt nyligen.

Nu i mars 2012 bestämde jag mig för att börja med tarotkort och då insåg jag rätt snabbt att för att få fram budskap för att kunna tolka korten rätt, behövdes meditation. Just för att kunna uppfatta bilder, ord och tankar. Då behöver jag vara i ett meditativt tillstånd. Lugn och stillhet. Och när jag använt mig av det meditativa tillståndet helt automatiskt några gånger i samband med tarotläggningar, insåg jag plötsligt att jag faktiskt KAN meditera! Det var inte så himlans svårt som jag trodde. Jag läste någonstans förut att det gällde att fokusera på mellanrummet mellan tankarna. För det är i det mellanrummet, i stillheten som svaren finns. Jag kan nu konstatera att det är sant.

Jag läste ett stycke ur boken "örnen och kondoren" som jag tyckte passade in i detta inlägg. Här skulle Jonette gå en meditationskurs för att lära sig meditera:

"Jag hängav mig åt meditationen med lärarens ord klingande i mina öron: "Meditation är konsten att sitta stilla och tyst; det handlar inte om vad du får. Endast meditation kan lära ut mediterandets konst." Min favoritförklaring var: "Att be är att tala till Gud, att meditera är att lyssna på svaret."

Om man vill lära sig mediterandets konst är det bara att sätta igång att meditera. Att praktisera meditationen, för det är ingenting man kan lära sig genom teori. Genom teori kan man få en uppfattning om vad det är och hur det går till, men inte mer än så. Meditation måste upplevas. Meditation är också personligt och du måste hitta ett sätt som passar för dig.

Meditation handlar om att lyssna till sin inre röst. Därifrån får vi svaren på våra frågor.

Emma

Kommentarer
Postat av: Mia

Hej!

Vilken himla bra och intressant blogg =)

Jag skriver om lite liknande grejer på en av mina bloggar.

Kram/Mia

2012-05-24 @ 18:39:55
URL: http://welcometotheasylum.blogg.se/
Postat av: Mia

japp det är den bloggen som jag skriver om sånt på =)

2012-05-25 @ 13:15:06
URL: http://welcometotheasylum.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0