Medicinsk Yoga

Idag var jag på andra träffen i gruppbehandling med Medicinsk Yoga. Vi upprepade det mesta vi lärde oss första gången men fick även nya övningar. 
 
En övning jag hade svårt för var: Eldandning. Korta och snabba andetag. Hyperventilera med andra ord. Eftersom jag har panikångest och har svårt med andningen överlag var den övningen ångestframkallande. Jag blev yr och illamående. Men då yoga inte handlar om prestation utan är en gåva till sig själv, kan jag ta den övningen i egen takt. Eldandas i några sekunder åt gången för att i det långa loppet eventuellt kunna fixa det utan problem :)
 
En övning var helt fantastisk! Det var: Nackrullning. Cirkelrörelser med huvudet, hakan en aning mot bröstet och när man kom till den övre delen av cirkeln skulle man gapa. Den är bra för nacke, käkmuskler, huvud, migrän och liknande (jag har ju migrän). Direkt efteråt kände jag hur spänningar släppte! Min mamma som inte kunnat röra huvudet från sida till sida på evigheter, kunde helt plötsligt göra det! I bilen på väg hem skrek hon att ett mirakel hade skett :)
 
 
 
Jag köpte Startpaketet idag. En instruktionsbok om alla övningarna och fakta om Medicinsk Yoga. Och en CDskiva med musiken vi har på passet. Totalt är det 10 träffar och efter de är det meningen att vi ska kunna programmet för att sedan göra det hemma regelbundet.
 
Så här står det skrivet på baksidan: " Varför MediYoga? Allt mer vetenskaplig forskning indikerar att stress i olika former ligger bakom det mesta av det vi kallar sjukdom och att det behövs kraftfulla verktyg för att återskapa och bibehålla balans i våra liv.
 
MediYoga har i ett växande antal svenska studier sedan 1998, bland annat på Karolinska Institutet och Danderyds sjukhus i Stockholm, visat sig vara ett mycket användbart verktyg som fungerar. Dessa studier har visat mätbara effekter på bl.a. rygg- och sömnproblem, högt blodtryck, hjärtinfarkt och olika emotionella problem. MediYoga rekommenderas idag av vårdpersonal runtom i hela Sverige. En yogaform som är enkel att använda med övningar som alla kan göra oavsett fysiska eller psykiska begränsningar."
 
Jag tror verkligen på detta!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0