Arizona 1800tal

Med tanke på mitt tidigare liv i Arizona runt år 1863 kände jag mig sugen på att googla runt lite av ren nyfikenhet. Det första som kom upp var inormation om Apacheindianerna, vilka ständigt verkade vara i någon form av konflikt med nybyggarna, eller med vita överlag.
 
Apacheindianerna var nomader som levde i Arizona och New Mexico. Namnet kommer från Zuni-ordet apachu (fiende). De förflyttade sig i mindre grupper eller klaner och bodde i hyddor gjorda av jord och buskar som kallades wickyups. Det fanns sex huvudstammar. Det förekom nästan ingen solidaritet mellan stammarna och man stred ofta i mindre grupper.
 
Två exempel på betydande Apacheledare:
 
Geronimo (Goyathlay/Han som gäspar)
1829-1909
 
Naiche
levde omkring 1857-1921
som ung ledde han många raider
mot vita nybyggare
 
 
Jag fick leta ett tag innan jag till sist hittade en klänning som var mest lik den jag bar.
 
 
Klänningen var rätt lik den blåa på bilden, men den hade långa ärmar och längre kjol. Bilden är tagen från "Lilla huset på prärien" och rent tidsmässigt stämmer det rätt bra.
 
Vidare hittade jag en bild på den typen av vagn jag såg.
 
Förutom vagnarna stämmer landskapet och klimatet in på det jag såg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0